۱۳۸۸ شهریور ۲۶, پنجشنبه

قدر چیزهایی که در زندگی داریم را بدانیم

روزی یک جوان در یک باغ وحش به عنوان پرورش دهنده حیوانات مشغول کار شد . پرورش دهنده با تجربه این باغ وحش به جوان گفت : برای پرورش یک اسب آبی بزرگ نباید زیاد به حیوان غذا داد و نباید چندان نگران گرسنگی آن بود . جوان با شنیدن این اظهارات متعجب شد و در این اندیشه بود که چرا نباید برای پرورش اسب آبی ؛ غذایی زیادی به این حیوان داد . به همین سبب او از عمل به توصیه نگهبان با تجربه حیوانان خودداری کرد و غذای زیادی برای اسب های آبی تدارک دید .

چند ماه بعد ، جوان متوجه شد که اسب آبی که پرورش داده است ، کوچکتر از اسب آبی است که آن مرد با تجربه پرورش داده است . جوان گمان می کرد که دو اسب آبی با یکدیگر تفاوت دارند . فرد با تجربه و سالخورده باغ وحش نیز سکوت اختیار کرد و حاضر شد که اسب آبی تحت پرورش خود را با اسب آبی تحت نظر جوان عوض کند . پس از چند ماه ، جوان دو باره متوجه شد که اسب آبی تحت پرورش مربی سالخورده بزرگتر از اسب آبی اوست و باز متعجب شد .

در این موقع ، مربی با تجربه به جوان گفت : اسب آبی که تو پرورش می دهی ، غذای زیادی دریافت می کند ؛ اما قدر آنها را نمی داند و بخوبی تغذیه نمی شود . به همین سبب جثه حیوان بزرگتر نشده است . اما اسب آبی من غذای زیادی ندارد . بهمین دلیل غذایی را که به او داده می شود بسیار گرامی می دارد و هر نوع غذایی که من به او می دهم ، تمام و کمال می خورد .

در باغ وحش دیگر ، مردی که میمون پرورش می داد ، همیشه غذاها را در گودال درخت پنهان می کرد . میمون ها نمی توانستند به آسانی غذا بدست آورند . آنان باید با زحمت غذا پیدا کرده و آن را از گودال بیرون می آوردند . به تدریج آنها بیرون آوردن غذا از گودال را با استفاده از شاخه درخت یاد گرفتند . مرد گفت : غذاهایی که او به میمون می دهد ، میمون ها بسیار دوست ندارند . در اوقات معمولی اگر این غذاها را به میمون ها بدهند ، میمون ها حتی به آن نگاه نمی کنند و آنها را نمی خورند . پنهان کردن غذا باعث می شود که میمونها نتوانند به آسانی غذا به دست بیاورند . بدین سبب اگر غذایی نصیب آنها شود ، بسیار خوشحال شده و با اشتها آن را می خورند .

پرورش دهندگان اسب آبی و میمون به این نتیجه رسیده بودند که نمی توانند " به خوبی " حیوانات را پرورش دهند . به عبارت دیگر ، آنان به حیوانات آموخته بودند که باید غذاهایی را که با زحمت به دست می آورند ، گرامی دارند .

آری دوستان ، در حقیقت ، ما در زندگی به بسیاری چیزها نیاز نداریم . ولی به دلیل آنکه با سعی و کوشش آنها را حاصل کردیم ، آنچه بدست آورده ایم گرامی می داریم . معمولا آن چیزهایی که در کنار ما نیست و به آسانی به دست نمی آوریم ، بسیار پرارزش است . حقیقتا بسیاری چیزها در کنار ماست که بعضا قدر آنها را نمی دانیم . آیا در زندگی تان چنین چیزهای با ارزشی وجود دارد که کمتر به آنها توجه می کنید و به آن اهمیت می دهید ؟ مثلا عشق به همسر ، عشق به اعضای خانواده و غیره ..... امید آنکه همه ما روزی قدر هر آنچه را در زندگی داریم ؛ بدانیم !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر