۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

  گزیده مصاحبه  حنا مخباباف  با چلچراغ  

بودا از شرم فرو ریخت هم فیلم اول بلند سینماییام است و فیلم سومم محسوب میشود. چیزی که برای من توی این چهار پنج سال خیلی مهم شده حرفی بود که در همین فیلم زدم. حرفم این بود که بزرگترها مواظب باشید چه کار میکنید. چون هر کاری که بکنید، بچهها شما را کپی میکنند. من فکر میکنم بچهها بزرگهای نسل بعد هستند. اگر به خشونت عادت کنند، آینده جهان به خطر میافتد. من میبینم که بزرگترها چه کارهایی جلوی بچهها انجام میدهند و توقع دارند بچهها چیز دیگری از آب درآیند. من اگر حنا مخملباف شدهام، به خاطر این است که درونم فرهنگ کاشتهاند. اگر شما گل رز میخواهید، باید دانه گل رز بکارید. این فیلم در افغانستان ساخته شده، اما بسیاری از مشکلاتی که در فیلم نشان داده میشود، مشابه جامعه ما هم هست. یک بچهای توی فیلم میگوید: بزرگ شوم میکشمتان. یعنی در بچگی آنقدر خشونت دیده که وقتی بزرگ میشود، قادر به خشونت کردن است. فکر میکنم توی این سالها، این موضوع مهمترین دغدغهام بوده است.

 

 

-عجیبترین چیزی که در سفرت به افغانستان دیدی؟

یک دختر 9 ساله دیدم که وقتی حرف میزد، انگار یک زن پخته و با فرهنگ حرف میزند؛ برای این که درد را کشیده بود و خیلی تجربه داشت. چیزهای جالب دیگری هم دیدم، مثلاً مردی را دیدم که دوران روسها کمونیست بوده، دوران طالبان ملا بوده و الان با آمریکاییها در حکومت کار میکرد. این در فیلم تبدیل شد به بچهای که همیشه آدم میکشد؛ اما هر بار به یک اسم.

از کتاب یک لحظه ویزا شعرهای حنا که در سال 1381 چاپ شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر