۱۳۸۹ آبان ۲۹, شنبه

گزارش تصویری از محاكمه مصدق در دادگاه نظامی

 
 

Sent to you by ali via Google Reader:

 
 

via آينده نيوز on 11/14/10



دكتر مصدق در دادگاه: من نخست وزیر قانونی ایران هستم.



دكتر مصدق گفت كه طبق قوانین ایران، دیوان عالی كشور جای رسیدگی به قصور نخست وزیر و وزیران است. وی بركناری خود را یك كودتا با نقشه خارجی خوانده بود و گفته بود كه جز با رای عدم اعتماد پارلمان، فردی دیگر حق بركناری نخست وزیر را ندارد، و در صورت وقوع چنین عملی، این مرتكب است كه باید به اتهام نقض قانون اساسی و نادیده گرفتن اراده مردم محاكمه و مجازات شود.





مصدق در دادگاه: كودتا یعنی بركنار كردن دولت از طرق غیر قانونی، و بنابراین كودتاگران مجرمند، نه من كه برگزیده ملت و رئیس قانونی دولت هستم. عامل و دشت نشانده بیگانه خائن و مجرم است، نه من



در نهایت دادگاه نظامى با وجود دفاع منطقى، مستدل و مستند دكتر مصدق برگزار شد و وی را به سه سال زندان محكوم كرد. پس از گذراندن سه سال زندان دكتر مصدق به ملك خود در احمد آباد تبعید شد و تا آخر عمر تحت نظارت شدید بود.



دكتر مصدق در دادگاه نظامی در كنار وكیلش



شاه پهلوی به همراه همسرش ثریا در زمان كودتا در ایتالیا به سر می بردند



درگیری و اغتشاش خیابانی بین موافقان ومخالفان مصدق



بازار تهران به نشانه اعتراض تعطیل و تظاهرات مردم در چند شهر ازجمله تهران و تبریز آغاز شد و اعتصاب و تظاهرات سراسری از روزهای بعد اعلام گردید كه نظامیان حكومت (دولت كودتا) وارد عمل شدند، قسمتی دیگر از بازار تهران را ویران و به سوی مردم معترض تیراندازی كردند كه ضمن آن دو تن كشته و عده ای مجروح شدند.



مرداد 1332



مرداد 1332



دكتر محمد مصدق: «اكنون آفتاب عمر من به لب بام رسیده و دیر یا زود باید به راهی بروم كه همه ناگزیر، خواهند رفت ولی چه زنده باشم و چه نباشم، امیدوارم و بلكه یقین دارم كه این آتش خاموش نخواهد شد و مردان بیدار كشور این مبارزه ملی را آن‌قدر دنبال می‌كنند تا به نتیجه برسند و اگر قرار باشد در كشور خود، آزادی عمل نداشته باشیم و بیگانگان بر ما مسلط باشند و رشته‌ای بر گردن ما بگذارند و ما را به هر سوی كه می‌خواهند بكشند، مرگ بر چنین زندگی‌ای ترجیح دارد و مسلم است كه ملت ایران با آن سوابق درخشان تاریخی و خدماتی كه به فرهنگ و تمدن جهان كرده است، هرگز زیر بار این ننگ نمی‌رود.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر