۱۳۹۰ تیر ۷, سه‌شنبه

نامه‌ی وارده – توصیه‌هایی برای روزهای تظاهرات

 
 

Sent to you by ali90 via Google Reader:

 
 

via کمانگیر by کمانگیر on 6/9/11

این نامه‌ی وارده از طریق فرشید عزیز به دستم رسید. نویسنده‌ی مطلب ساکن ایران است و در تظاهرات متعددی شرکت کرده است. تصمیم گرفتیم نامه را در آستانه‌ی ۲۲ خرداد منتشر کنیم. این کار از یک طرف به این دلیل است که پیش‌بینی می‌کنیم اعتراضات خیابانی در ایران اتفاق بیافتد و توصیه‌های این نوشته می‌تواند برای کاهش ضایعات مفید باشد. از طرف دیگر به نظر من این «نامه‌ی وارده» روایت حس و حال بخش ِ قابل توجهی از جامعه‌ی ایران ِ این روزهاست. در متن نامه دست نبرده‌ام، جز دو جمله‌ی کوتاه که با سه‌نقطه جایگزین کردم. اگر شما هم مطلبی نوشته‌اید، اما وبلاگ ندارید، یا به هر دلیل مطلب را نمی‌خواهید در وبلاگتان بگذارید، یا می‌خواهید لذت مهمان‌داری را به کمانگیر بدهید، نوشته/عکس/ویدئو، یا هر چیز دیگری را، بفرستید به arash@kamangir.net. واضح است که استانداردهای وبلاگ نویسی را در این کار لحاظ خواهیم کرد.

نامه‌ی وارده – توصیه‌هایی برای روزهای تظاهرات

قبل هر چیز متذکر شوم که مهمترین توصیه من این است که در تظاهرات ۲۲ خرداد امسال شرکت نفرمایید. از شواهد بر می آید که فضا بسیار امنیتی خواهد بود و قبل از بوجود آمدن تجمع با آن برخورد خواهد شد و بییشتر از اینکه نفع داشته باشد هزینه به همراه خواهد داشت. همچنین فعلاً حکومت با خودش مشکل دارد و آمدن دوستان به میدان سبب خواهد شد که مشکلات را کنار بگذارد و یک اتحاد نسبی در حکومت ایجاد شود. با این حال از آنجایی که می دانم متأسفانه عده ای این توصیه دوستانه را گوش نمی دهند در ذیل به مواردی اشاره خواهم کرد که با رعایت آنها امیدوارم که عده کمتری دستگیر شوند.

۱- قبل از شرکت در تجمع لباسهایتان و وسایلی که با خود می برید (مانند کیف، کوله و …) را به دقت وارسی کنید. هر گونه یادداشت، شماره تلفن، کارت ویزیت و … را با خود به تجمع نبرید. همچنین کارتهای شناسایی معتبری مانند کارت پایان خدمت، کارت دانشجویی، شناسنامه، گواهینامه و از همه مهمتر گذرنامه را تحت هیچ شرایطی به همراه نداشته باشید. داشتن عکس کارت دانشجویی گاه می تواند مفید باشد برای اینکه بتوانید در صورت خطر به داخل دانشگاه پناه ببرید اما خیلی آن را توصیه نمی کنم چون نهادهای امنیتی با دانشجویان برخورد بدتری در انتظارشان خواهد بود و اگر در حین دستگیری بتوانید تا مدتی دانشجو بودن خود را انکار کنید وضعیت بهتری احتمالاً خواهید داشت. همیشه یک کارت کم ارزش مانند کارت عضویت در کتابخانه محله یا کارت عضویت در باشگاه ورزشی را حتماً با خود داشته باشید. به هنگام دستگیری تمامی لباسهای شما به دقت بازرسی خواهد شد. چنانچه کارتی معتبر از شما گرفته شود بازپس گیری آن دشوار خواهد بود. اما اگر هیچ کارتی به همراه نداشته باشید برای تعیین هویت، شما را مدتی بازداشت خواهند کرد. همچنین سعی کنید بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان پول با خود حمل نکنید زیرا اگر دستگیر شدید این پول از دست خواهد رفت. مقادیر حدود ۱۰ هزار تومان گاه لازم می باشد در صورتی که بخواهید تاکسی دربست بگیرید و از محل فرار کنید (البته در گرفتن تاکسی می بایست دقت شود. برخی از مسافرکشها و تاکسیها در نزدیکی تجمع برای نهادهای اطلاعاتی کار می کنند). همچنین به همراه داشتن پول خرد، کارت تلفن وسکه گاه می تواند بسیار مفید باشد. ترجیحاً برای رفتن در تجمع از کوله پشتی استفاده نکنید زیرا پلیس روی آن حساس است. داشتن کیفی ساده و حتی الامکان دارای بندی که بتواند آنرا روی دوش قرار داد مفیدتر خواهد بود.

۲- سر و وضعتان کاملاً معمولی باشد. پوشیدن لباسهایی با رنگهای نامعمول (مثلاً زرد، سبز یا سرخ) بسیار خطرناک می باشد زیرا سبب شناسایی آسان فرد می شود. همچنین داشتن ریش یا موی بلند نیز فرد را تابلو می کند. سعی کنید جوری لباس بپوشید که با جمعیت عادی کوچه و خیابان تفاوت چندانی نداشته باشید.

۳- مواظب عکاسها باشید. همیشه صورتتان را طوری نسبت به زاویه دوربین بگیرید که در عکس واضح نباشد. انداختن سر پایین در هنگامی که عکاس عکس می گیرد روشی بسیار مفید اخواهد بود. اگر از ماسک استفاده می کنید در هنگام برداشتن آن مواضب باشید و جایی آنرا بردارید که کسی متوجه نشود. فرد ماسک دار همیشه حتی توسط عابرین ساده مورد توجه است پس مواظب باشید.

۴- تابلوبازی در نیاورید و بیشتر از جمعیت خودتان را احساساتی نشان ندهید. چنین افرادی خیلی زود تحت تعقیب قرار می گیرند.

۵- تحت هیچ شرایطی موبایل با خود حمل نکنید. موبایل موقعیت جغرافیایی شما را ثبت می کند و در این کار بسیار دقیق است (در حدی که در کدام کوچه وارد شده اید). موقعیت جغرافیایی و SMSهای تمامی مشترکین حداقل به مدت ۳ ماه در سیستم مخابرات به صورت ثبت شده باقی می ماند و تنها با داشتن شماره تلفن می توان به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد. همچنین phone book موبایل در هنگام دستگیری اطلاعت خوبی درباره دوستانتان در اختیار نهادهای اطلاعاتی قرار می دهد. لازم به ذکر است که برخی از افراد بعد از تظاهرات تنها به علت اینکه موبایل به هنگام تظاهرات به همراه داشته اند شناسایی شده اند. چنانچه موبایل غفلتاً همراهتان بود آنرا خاموش کرده و باتری آنرا از دستگاه خارج کنید. موبایل خاموش به همراه باتری با موبایل روشن فرق زیادی ندارد.

۶- در هنگام جدا شدن از جمعیت (مثلاً در هنگام بازگشت به خانه) مواظب باشید که تحت نظر نباشید. هنگامی که از جمعیت جدا می شوید فردی کاملاً ضعیف می باشید و براحتی امکان دستگیری شما وجود خواهد داشت.

۷- دیده شده که گاه از بالای ساختمانهای بلند به سوی جمعیت تیراندازی شده است. پس در هنگام شرکت در تجمعات حواستان به اطراف باشد و در صورت دیدن مورد مشکوکی به اطرافیان نیز اطلاع دهید.

۸- در صورتی که مورد حمله گارد قرار گرفتید سعی کنید به سمت پیاده رو و چسبیده به دیوار فرار کنید . آمدن به سمت وسط خیابان می تواند خطرناک باشد. همچنین اگر باتومی به شما اصابت کرد خود را نگه دارید، بر روی زمین نیفتید و به فرارتان ادامه دهید. گارد مانند گروه گرگهایی که به گله حمله می کنند به دنبال ضعیفترها می باشد و کسی که روی زمین بیفتد مورد حمله بیشتری قرار خواهد گرفت و بازداشت خواهد شد.

۹- به همراه داشتن دستمال کاغذی تمییز و چسب زخم می تواند مفید باشد تا اگر جراحت کمی برای شما یا اطرافیان رخ داد به کار بیاید. داشتن وسایل بیشتر مانند باند توصیه نمی شود چون اگر دستگیر شدید نمی توانید توجیهی برای به همراه آوردن آنها داشته باشید.

۱۰- سعی کنید اگر به تظاهرات می روید تنها بروید. با نزدیکان رفتن این خطر را به همراه دارد که اگر یکی گیر افتاد بقیه هم لو بروند. یادتان باشد چنانچه با دوستی یا خویشاوندی که نام خانوادگی یکسانی با شما ندارد به تظاهرات رفتید و هر دو دستگیر شدید رابطه دوستی و فامیلی خود را انکار کنید زیرا هنگامی که دو نفر آشنا با هم گیر می افتند در طول بازجویی حقایق بسیار کمتری را می توانند کتمان کنند. البته اگر با فردی مانند پدر، برادر و یا همسر به تظاهرات رفتید و هر دو با هم گیر بیفتید دیگر نمی توانید منکر روابط خویشاوندی شوید.

۱۱- توصیه به لیدرها: هنگامی که تجمعی را سازماندهی می کنید حتماً افرادی را جلوتر بفرستید تا برای شما خبر بیاورند زیرا گاه پلیس جلوی تجمع کمین می کند تا افراد بیشتری را دستگیر کند. بنابراین می بایست مواظب بود تا در دامهایی اینچنین گرفتار نشد. این افراد می بایست کاملاً عادی رفتار کنند و ظاهری معمولی داشته باشند (مانند کسی که بی خبر از سرکار به منزل بر می گردد ) تا گیر نیفتند. در ضمن از هر فرد حتی الامکان تنها یکبار استفاده شود تا تابلو نگردد. در ضمن خبر می بایست مستقیماً آورده شود و نه توسط SMS دادن.

۱۲- توصیه به لیدرها: شب قبل از تظاهرات حتماً مکان تجمع را از روی نقشه ارزیابی کنید. همچنین روز تظاهرات ساعاتی قبل از شروع شدن تجمع خیابانهای محل برگزاری را مورد بررسی قرار دهید. گاه آنچه که در خیابانهای اصلی مشاهده می شود مقدار کمی از کل نیرویی است که آورده شده و نیروهای پشتیبانی پلیس گاه در کوچه پس کوچه های اطراف محل برگزاری تجمع مستقر می شوند.

۱۳- چناچه مورد تعقیب قرار گرفتید هر گونه وسیله ای که امکان دارد برای شما در هنگام دستگیری دردسر ساز باشد مانند پارجه سبز، اعلامیه، چوب، سنگ و … را نابود کنید یا حداقل دور بیندازید.

۱۴- در فصول سرد سال استفاده از کاپشنهای دورو می تواند در هنگام فرار به شما کمک کند.

۱۵- در صورت برداشتن جراحت حتی الامکان به بیمارستان یا درمانگاه مراجعه نکنید. بهترین راه مراجعه به پزشکی آشنا است که هم اکنون در اکثر خانواده ها حداقل یک مورد وجود دارد. چنانچه جراحت بسیار وخیم بود مانند خونریزیهای بسیار شدید و مجبور شدید به بیمارستان مراجعه کنید: الف) از آمبولانس استفاده نکنید ب) به بیمارستانی غیر نظامی مراجعه کنید. بالاخص به بیمارستانهای سپاه برای درمان اصلاً نروید.

۱۶- همیشه عده ای نفوذی در داخل تجمع وجود دارند که افراد را شناسایی می کنند. بنابراین به افراد ناشناس اصلاً اعتماد نکنید.

۱۷- هم اکنون در روزهای خاص فضای نزدیک به محل برگزاری تجمع امنیتی می شود یعنی پلیس نمی گذارد هسته اولیه تجمع تشکیل شود. در این حالت می بایست بسیار مواظب بود چون کوچکترین اشتباهی منجر به دستگیری خواهد شد. یک راه ساده برای تشخیص امنیتی بودن فضا زیر نظر گرفتن پلهای هوایی است. در هنگام تجمع به صورت نرمال پلهای هوایی از جمعیت پر می شود چون افراد می خواهند ببینند که پایین چه خبر است و دید بهتری داشته باشند. در صورت امنیتی شدن فضا، پل هوایی بسیار خلوت خواهد بود چون پلیس اجازه نخواهد داد که کسی بر روی آن توقف کند. البته این مسأله تا حدود ۸۰% صدق می کند و گاه استثناء نیز وجود خواهد داشت.

۱۸- پس از برگزاری تجمع برای افرادی که اعتماد کامل به آنها ندارید تعریف نکنید که چه کارها کرده اید. بودن شما در تجمع امکان دارد دهن به دهن بگردد و در نهایت سبب دستگیری شما شود. مواردی از این دست را خود شاهد بوده ام.

۱۹- از به همراه آوردن کودک و طفل شیرخواره به تجمعات جداً خودداری کنید زیرا: الف) بسیار آسیب پذیر هستند و یادتان باشد که طرف مقابل رحم ندارد و از آسیب رسانیدن به آنها هیچ گونه ابایی ندارد. هر گونه غفلت می تواند سبب شود تا کودک شما عمری رنج بکشد. در ضمن به حکومتی ها نگاه نکنید که کودکان خود را موقع تظاهرات می آورند. تظاهرات آنها کاملاً بی خطر است و شعورشان هم بسیار کم. ب) سبب کندی حرکت شما می شوند و در صورت فرار با مشکل مواجه خواهید شد.

۲۰- سعی کنید برای تجمع کفش راحت غیر کتانی بپوشید. معمولاً خود را حداقل برای ۳ ساعت راهپیمایی آماده کنید. باید توجه داشت که پوشیدن کفش کتانی به خصوص برای خانمها تابلو می باشد و در هنگام دستگیری سبب گیر دادن بازجو به شما خواهد شد.

۲۱- سعی کنید کاری را انجام دهید که جمعیت انجام می دهند. اگر فرار کردند شما هم فرار کنید و اگر آرام رفتند شما نیز سرعت حرکت خود را آرام کنید. دویدن در فضایی که کسی فرار نمی کند این احساس را حتی به رهگذران القاء می کند که فرد تحت تعقیب است. در ضمن هنگامی که همه فرار می کنند بدان معنی است که گارد حمله کرده و مشغول پاکسازی است. ایستادن سبب خواهد شد تا شما نیز پاکسازی شوید.

۲۲- توصیه اخلاقی: سربازان وظیفه نیروی انتظامی (چه سرباز صفر و چه درجه دار) از سر ناچاری در محل حضور دارند و حتی می توانید نگاه شرم آلود آنها را نیز تشخیص دهید …

۲۳- توصیه به عکاسها: استفاده از دوربینهای حرفه ای در تظاهرات کار را گاه با مشکل مواجه می سازد. متأسفانه برخی از اوقات حتی اگر مجوز هم داشته باشید امکان بازداشت یا ضبط دوربین و memory card وجود خواهد داشت. داشتن یک دوربین غیر حرفه ای کوچک که براحتی در جیب جای بگیرد می تواند بسیار مطمئن تر باشد. قبل از رفتن به تجمع memory card دوربین را format کنید و ترجیحاً چند عکس از گل و گیاه بیندازید تا نشان بدهید که به قصد آمدن به تجمع حافظه دوربین را پاک نکرده اید. سیستم effect صدای click در هنگام گرفتن عکس را فراموش نکنید که غیر فعال کنید. همچنین سیستم فلاش و تعیین فاصله لیزری دوربین را. برا ی اینکار می توانید فوکوس را در بینهایت تنظیم کنید. از resolution بالا به هنگام عکاسی از تجمعات پرهیز کنید. سعی کنید resolution، ۳ مگاپیکسل یا کمتر باشد تا براحتی نتوان از روی تصویر گرفته شده کسی را شناسایی نمود. بهتر است از پشت جمعیت عکس بگیرید تا صورت کسی در تصویر نیفتد. چنانچه عکس از روبرو جمعیت گرفته شد و خواستید عکس را برای جایی ارسال کنید چشم افراد را با مستطیلی سفید توسط برنامه های کامپیوتری ویرایش عکس (مانند Photoshop) پر کنید تا چشمها مشخص نباشند. بهترین کار این است که حداقل دو memory card داشته باشید و در هنگام خطر memory card را تعویض کنید. هنگامی که از تجمع جدا می شوید بلافاصله عکسهای درون دوربین را چک نکنید (مثلاً در مسیر رفتن به خانه درون تاکسی، اتوبوس یا مترو) تا خانه صبر کنید و بعد عکسها را مشاهده نمایید. قبل از تجمع چندین بار تمرین کنید که بدون نگاه کردن به داخل چشمی دوربین یا صفحه LCD بتوانید از زوایای گوناگون عکس بگیرید. اطلاعاتیها نسبت به فیگور عکس گرفتن حساس هستند و گاه دست شما را نگاه نمی کنند. البته در جاهایی که خیلی حساس باشند معمولاً افراد را از نوک پا تا فرق سر براندازی می کنند. در این گونه موارد اصلاً به خیال عکس گرفتن نباشید. از دوستانتان در تظاهرات با فیگورهای خاص اصلاً عکس نگیرید. همچنین از کسانی که خودنمایی می کنند. همواره این فرض را داشته باشید که در هنگام دستگیری دوربین شما به دست نهادهای اطلاعاتی خواهد افتاد. در صورتی که تحت تعقیب قرار گرفتید یا memory card را نابود کنید و یا format نمایید.

۲۴- فرستادن عکس و گزارش: چنانچه از کافی نت برای فرستادن عکس یا گزارش استفاده می کنید حتماً web cam کامپیوتر مورد استفاده را بچرخانید تا روی صورت شما نباشد. من خیلی درباره فیلتر شکنها اطلاعاتی ندارم فقط این را میدانم که متأسفانه برخی از آنها توسط سپاه تولید می گردند بنابراین موقع استفاده از آنها کاملاً مواظب باشید. برای مصاحبه هیچ گاه از تلفن منزل استفاده نکنید. تلفن سکه ای برای تماس با دوستان بهترین راه است اما برای تماس با خارج از کشور می بایست از تلفن کارتی استفاده کنید. برای این کار یک کارت نو بخرید، خبر را بدهید یا مصاحبه را انجام دهید و بعد کارت را دور بیندازید. هر کارت تلفن یک کد یکتا دارد که هنگامی که با شماره ای که تحت نظر است تماس برقرار شود عملیات آن کارت به صورت خودکار کنترل خواهد شد. بنابراین از این کارت به هیچ وجه با دوست یا آشنایی تماس نگیرید زیرا سبب خواهد شد تا شماره تلفن آن فرد تحت نظر قرار گیرد. از تلفن عمومیهای خیابان انقلاب حتی الامکان استفاده نکنید زیرا گاه تحت نظر هستند.

۲۵- هنگامی که تجمع در جایی مانند خیابان انقلاب است و پلیس اجازه هسته زنی تجمع را نمی دهد، وانمود کنید برای کار دیگری مثلاً خرید کتاب آمده اید. با حوصله ویترین فروشگاهها را نگاه کنید و گاه به داخل سرک بکشید و کتابی نایاب را از فروشنده سراغ بگیرید. اگر اوضاع حاد بود حتی کتابی بخرید. البته به تازگی در هنگام تجمعات پلیس مغازه ها را وادار می کند تا تعطیل کنند. در این جور مواقع طوری وانمود کنید که مثلاً از سر کار بر می گردید و حالا که اوضاع خراب است می خواهید از محل بی دردسر فاصله بگیرید. بنابراین هیچ گاه یک مسیر را چند بار نروید که تابلو شود برای چه کاری آمده اید. می توانید برای رفتن از یک طرف خیابان استفاده کنید، برای برگشتن از طرف دیگر، برای بار سوم از کوچه های فرعی یک سمت استفاده کنید و …

۲۶- اگر خیلی راه رفته اید و ظاهری عرق کرده و خسته دارید جلوی مأموران آفتابی نشوید. در این حالت پر واضح است که برای چه کاری به خیابان آمده اید.

۲۷- از به همراه بردن موتور سیکلت جداً خودداری کنید. پلیس به شدت بر روی این وسیله نقلیه حساس است و داشتن آن می تواند براحتی سبب دستگیری فرد گردد.

۲۸- اگر سابقه دستگیری اخیراً دارید، یا از شما عکسی در روی سایتها و وبلاگها است و یا قبلاً سابقه زندانی شدن داشته اید … به هیچ وجه در این تجمع شرکت نکنید زیرا در صورت دستگیری هزینه سنگینی را پرداخت خواهید نمود.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر